Oorzaken van overgewicht en verminderde vitaliteit; te veel vet is giftig

Als we suikerspecialisten zijn, kunnen we ons teveel aan vetten slecht verbranden. Hieronder vallen ook de vetten die ten tijde van overmatig eten door ons lichaam zelf worden aangemaakt uit suikers en eiwitten. Dit vet moet ook ergens heen en wordt in eerste instantie opgeslagen in makkelijk bereikbare vetreserves. Als de periode dat we vooral suiker en weinig vetten verbranden te lang duurt, gaan we het teveel aan vet opslaan rond de organen in de buikholte en in de spieren. Ook ‘vervet’ het bloed en krijgen we last van onder meer een te hoog cholesterol.

Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat het vooral deze vetopslag is die zorgt voor allerlei verstoringen, waaronder een verergering van overgewicht, suikerziekte (diabetes), stemmingsproblemen, hoge bloeddruk en vele andere -vage- klachten. Kortom, je wordt minder vitaal en het wordt daardoor ook steeds moeilijker om af te vallen. Overmatig vet is als het ware giftig. Vaak ontstaan er ook problemen met de suikerstofwisseling waardoor ook het suikergehalte in het bloed te hoog wordt.

Tijdens sportvasten worden de overmatige giftige vetten versneld weggewerkt. Vooral het vet rond de organen in de buikholte (het viscerale vet) wordt aangesproken. Dit wordt door veel mensen direct ervaren, doordat de vorm van het lichaam verandert en de broekriem losser komt te zitten. Ook de overmatige vetten uit de spieren worden weggewerkt en de vetten uit het bloed worden door de spieren opgenomen en verbrand. Het zijn vooral de spiervezels die bij hogere intensiteit geactiveerd worden die grote hoeveelheden vet gaan verwerken.

Het vet op andere plaatsen, bijvoorbeeld op de probleemzones ‘billen, buik en benen’, wordt tijdens het sportvasten minder snel aangesproken. Dit is vanuit gezondheidsoogpunt niet erg, omdat dit vet minder gevaarlijk en verstorend is voor de stofwisseling. Na de metabole switch worden deze vetdepots vervolgens alsnog, en veel sneller dan gebruikelijk, aangesproken. Hiervoor zijn vaak wel bepaalde trainingsvormen nodig, bijvoorbeeld krachttraining. De coach kan je hierin begeleiden.

<< De achtergronden van sportenDe wetenschappelijke achtergronden >>