Topsport

Op het gebied van sport zien we in de praktijk een aantal gunstige ontwikkelingen als gevolg van de sportvastenkuur. Doordat het lichaam meer energie uit vet kan halen, blijven de suikervoorraden in de spieren (glycogeen) veel langer in stand. Hierdoor ervaren veel sporters dat een eventuele hongerklop later intreedt dan voor de kuur. Daarnaast neemt de algehele conditie toe en zien we een verhoogd herstel. De veronderstelling is dat dit met name wordt veroorzaakt door de toename van mitochondrieën (de energiecentrales van de cel) na het sportvasten.

Sportvasten kan ingezet worden door recreant atleten, semi-profs en full-prof topsporters. Echter, hoe hoger het niveau van presteren, hoe belangrijker het is dat het sportvasten correct wordt geperiodiseerd voor het juiste doel. Over het algemeen geldt dat sporten waarbij explosiviteit belangrijk is rekening moeten houden met het feit dat sportvasten een zeer sterke duurtrainingsprikkel geeft die ten koste kan gaan van explosiviteit. Daarom moet men een periode van herstel en training op explosiviteit na de kuur incalculeren. Hierdoor is er voldoende tijd om te herstellen en de benodigde explosiviteit bij te trainen.

Full-prof topsporters kunnen dan ook het beste een kuur volgen bij een coach die ruime ervaring heeft in periodisering, vanuit de eigen ervaring of achtergrond in de sport in kwestie. Via onderstaande links kun je bij deze coaches terecht komen. Zij hebben ook een extra topsport opleidingslicentie, waardoor ze opgeleid zijn door Sportvasten om hier goed mee om te kunnen gaan en direct kunnen overleggen met de ontwikkelaars bij specifieke periodiseringen. Daarnaast hebben zij de mogelijkheid het NZVT gekeurde supplement in te zetten, waardoor je er zeker van bent dat deze geen doping bevat.

Ga hiervoor naar Dopingvrije Supplementen

Lees verder