Afslankresultaten

Sportvasten is de methode om je leven een nieuwe impuls te geven en om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Sportvasten is geen dieet. Het is een 10-daagse training waarbij de spieren en de lever getraind worden in het verbruiken van vet in plaats van suiker. Daarvoor moet je dus sporten tijdens de vastenkuur. Hierdoor ga je meer vet verbranden, meer vet weghalen uit de overmatige vetreserves en wordt de behoefte aan snaaien en het tussendoor snoepen veel minder. Sportvasten is een gezondheidsprogramma, waarbij gewichtsverlies eigenlijk een bij-effect is.

Tijdens de sportvastenkuur switchen de spieren en andere weefsels van suiker- naar vetverbranding. Dit noemen we de ‘metabolic switch’. Hierdoor zul je effectiever je lichaamsvet, met behulp van sport en gezonde voeding, kunnen wegbranden en weghouden. Het aantal kilo’s dat je tijdens de kuur kwijtraakt, gemiddeld 2 tot 4 kg bij vrouwen en 3 tot 6 kg bij mannen, is al een prachtig resultaat. Toch wordt de echte winst pas behaald na de sportvastenkuur. Doordat je met de aangepaste voeding meer gezonde calorieën binnenkrijgt en met 2 tot 3 keer per week 30 minuten training je lichaam in de vetverbranding houdt, val je stap voor stap steeds verder af.

Sportvasten zorgt als een van de weinige methoden dat ook de behoefte aan snoepen en onnodig tussendoor eten verminderd. Doordat je lichaam meer vet verbrandt, wordt de suikervoorraad minder snel afgebroken en kun je dus uren langer zonder suikerhoudende voeding en snoep. Je lichaam zal hier derhalve ook niet om gaan vragen.

Verloop van het gewicht tijdens een Sportvastenkuur
In onderstaande afbeeldingen zie je het typische verloop van een sportvastenkuur bij een man. In de eerste dagen verlies je met name vocht, glycogeen (suiker dat in de spieren ligt opgeslagen) en darminhoud. Het verbranden van vetten gaat pas echt op gang komen tijdens de vastendagen. In deze vastenperiode gaat het lichaam ook de metabolic switch maken (het proces waardoor het lichaam meer gebruik gaat maken van de opgeslagen vetten als brandstof in plaats van suikers), waardoor de vetverbranding verder wordt gestimuleerd.

Tijdens de opbouwdagen wordt de afname van het gewicht een beetje geremd doordat het lichaam weer glycogeen gaat opslaan in de spieren (met daarbij extra vocht) door de verhoogde inname van koolhydraten en weer darminhoud krijgt. Na de kuur kom je dan ook typisch weer iets aan. Hierna gaat echter bij de meeste mensen het gewicht nog verder naar beneden, doordat het lichaam meer gebruik gaat maken van vetten als brandstof*.

Vasten is een hele goede manier om visceraal vet (buikvet) kwijt te raken. Dit zien we terug bij een sportvastenkuur in de vorm van een sterke afname van de buikomtrek.

* de verdere afname van gewicht wordt met name gezien bij mensen die overgewicht hebben in de vorm van vet.

Sportresultaten >>